اعتماد بیمار به دانپزشک کلید اصلی درمان موفق

اساسی ترین عامل در هر رابطه ای، اعتماد است. اعتماد بیمار به دانپزشک کلید اصلی درمان موفق است. این کار تعامل دندانپزشک و بیمار را آسان و ترس و اضطراب از دندان پزشکی را به احساس خشنودی از خدمات تبدیل می کند

اعتماد چیست؟

اعتماد یعنی اطمینان از اینکه احساسات و افکار درونی خود را با دیگران در میان بگذارید بدون اینکه نسبت به رازداری آنها دچار تردید شوید و بدانید از احساسات، هیجان ها و واکنش هایتان سوءاستفاده نمی کنند و به شما احترام می گذارند.

در ارتباط میان دندان پزشک و بیمار، اعتماد بیمار به دانپزشک از تضمین محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی ناشی می شود و برخورد محترمانه با بیمار و پذیرش بدون قید و شرط و درمان صادقانه وی ورای هرگونه تبعیض نژادی و فرهنگی، باعث پرورش این حس می شود. به همین دلیل است که بیماران به دندان پزشکانی که توانایی برقراری ارتباط و مراقبت دلسوزانه را دارند، اعتماد بیشتری می کنند.

 

 عوامل موثر در اعتماد بیمار به دانپزشک

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: «طوری با دیگران رفتار کن که انتظار داری با تو رفتار کنند»، یعنی باید طوری دیگران را بشناسیم که بتوانیم مانند آنها فکر و رفتار کنیم.

شناخت بیمار از اساسی ترین عوامل موفقیت در درمان دندانپزشکی است اما مشکل تر از آن، شناخت خود است. برای شناخت بیمار ابتدا باید خود را بشناسید و هر چه بهتر این کار را انجام دهید، بهتر می توانید خود را تحلیل کنید. هرچه به خود هوشیارتر باشید، بهتر دیگران را درک خواهیدکرد. البته درک مفاهیم ضمنی ارتباط مانند انتخاب درست کلمات و تن صدای مناسب، بر کیفیت ارتباط اثر می گذارد اما اصل اساسی در ارتباط بین دندان پزشک و بیمار، کلمات هستند.

 

از میان عوامل موثر در اعتماد بیمار به دانپزشک ۳ عامل اخلاقیات، ارتباط و مشارکت در تصمیم گیری، بیشترین تاثیر را دارند.

 اخلاقیات

بیمار و دندانپزشک هر دو اخلاقیات را در امانتداری و صداقت در مراقبت ها و شیوه اداره آن مراقبت ها می بینند. بیماران انتظار دارند عادلانه درمان شوند و به دلیل نژاد و طبقه و فرهنگ مورد تبعیض واقع نشوند. دندانپزشکان نیز باور های ثابت در ارزش مهربانی دارند و صداقت با بیماران را گرامی می دارند.

 

 ارتباط

بیماران انتظار دارند دندانپزشک به آنها گوش دهد و نیاز های آنان را درک کند. توانایی دندان پزشک برای ارتباط شفاف و موثر، یکی از عوامل اساسی در ارتباط دندانپزشک و بیمار است و درک عمیق تفاوت های فرهنگی و پیش زمینه های قومی، مهم ترین مولفه این ارتباط و کلید آن محسوب می شود.

 

خیلی از دندانپزشکان در ابتدا این کار را مشکل می پندارند زیرا تمایلی به پرسیدن سوالاتی ورای نام و سن و تاریخ تولد ندارند. این سطحی ترین نوع ارتباط است. هر کسی می تواند این سوالات را بپرسد، در حالی که دندانپزشک باید در یک مبادله میان فردی درگیر شود. کسی که هنر آرامش بخشیدن به بیمار، شناخت و ازبین بردن ترس او را یک محاوره همدلانه دارد. این روش شاید در ظاهر سخت به نظر برسد، اما مهم ترین بخش ارتباط دندان پزشک و بیمار است.

اگر بتوانید در حال صحبت با بیمار، فکر خود را گسترش دهید و تصور کنید «اگر من جای او بودم و همه چیز را درباره دندانپزشکی می دانستم، دوست داشتم چگونه درمان شوم؟»، رابطه ای همدلانه را شروع کرده اید. این آغاز اعتماد است. وقتی بیمار ارتباط همدلانه شما را درک کند، تقریبا خود به خود، با حداقل کلمات، احساس همدلی می کند و هر آنچه مایل به دانستن آن باشید، به شما خواهد گفت.

 

مشارکت در تصمیم گیری

تحقیقات زیادی ثابت کرده اند بیماران علاقه ای به درگیری بیشتر در فرآیند تصمیم گیری ندارند. بیماران می خواهند بیشتر درباره طرح های درمانی بدانند و نقشی فعال در این فرآیند داشته باشند.

از عواملی که باعث بی علاقگی بیماران به مشارکت در تصمیم گیری می شود، کمبود دانش تخصصی درباره مراقبت های دندانی است که باعث می شود تصمیم گیری را به دندان پزشک محول کنند. از طرفی بیمارانی که به توانایی دندان پزشکشان اعتماد بیشتری داشته باشند نیز کمتر احتمال دارد نقش فعال در تصمیم گیری بر عهده گیرند.

خیلی از پزشکان ترجیح می دهند ریسک نکنند و بیماران را درگیر نکنند زیرا باور دارند که خود بهتر می دانند چه چیزی برای بیمار بهترین است، بنابراین ضرورتی برای ورود بیمار به این حوزه نمی بینند.

از سوی دیگر دندان پزشکان زیادی وجود دارند که مسوولیت بیشتری به بیماران محول می کنند و اطلاعات کامل را از راه های ممکن و خطرها و منافع هر یک از طرح های درمانی در اختیار بیماران می گذارند و رضایت و موافقت آنها را برای طرح درمانی دریافت می کنند.

 

جمع بندی و پیشنهادات

اگرچه امروزه اعتماد بیمار به دانپزشک افزایش یافته اما می توان این اعتماد را پویا تر و بیشتر کرد. برای ارتباط و اعتماد دوجانبه باید هر دو طرف، نیاز های خود را با یکدیگر تطبیق دهند و رابطه عادلانه ای براساس صداقت و همدلی برقرار کنند. دندانپزشکان باید کنترل بیمار را ترک کنند و نقش فعال تری در فرآیند درمان به او بدهند.برای ایجاد اعتماد، دندان پزشک همیشه باید سعی کند بالاترین درجه رضایت بیمار را به دست آورد.

بهبود و ارتقای مهارت های ارتباطی دندانپزشکان، اولویت مهمی است که می تواند برخورد بیمار و دندانپزشک را لذت بخش و ارزنده کند. از فواید دیگر این امر، تمایل بیشتر بیمار به همکاری و پیگیری بیشتر برای مراقبت های دهان و دندان است.

اطلاع و احترام به پیش زمینه های قومی و فرهنگی بیماران و آگاهی از نیاز های مراجعه کنندگان، باعث جذابیت مراجعه به دندانپزشک می شود. مشورت طولانی تر دادن و آگاه کردن کامل تر بیماران، میل مشارکت بیشتر را در آنها به وجود می آورد و این سطحی است که دندان پزشکان باید برای همسازکردن نیاز های بیمارشان به آن برسند.

 

 

مطالب مرتبط:

ویژگی های یک دندانپزشک خوب

بدون نظر

نظر خود را بنویسید