نقش بازاریابی در افزایش درآمد مطب دندانپزشکی

جامعه دندانپزشکی از مهمترین فعالان اقتصادی در حوزه درمان کشور هستند که نقش بسزایی در ارزش افزوده حوزه بهداشت و درمان کشور دارند. مطب های دندانپزشکی و کلینیک های دندانپزشکی که عمدتاً توسط دندانپزشک و یا یک مدیر حرفه ای مدیریت می شوند، همواره با چالش بازاریابی روبرو بوده و هستند. نیازِ به بازاریابی محدود به دندانپزشکی نیست، بلکه هر فردی که وارد حوزه کسب و کار باشد، نیاز به تمام عناصر مدیریت از جمله بازاریابی دارد. در این مطلب به نقش، جایگاه و اهمیت بازاریابی در افزایش درآمد کلینیک دندانپزشکی می پردازیم.

قبل از این که از اهمیت بازاریابی در افزایش درآمد کلینیک دندانپزشکی بگوییم اجازه دهید، بازاریابی را به دور از تکلف های رایج و بسیار ساده و روان تعریف کنیم، «بازاریابی یعنی مدیریت فرآیند شناسایی، پیش بینی و ارضای نیازهای مشتری به شکلی سودآور» .

در فضای پررقابت امروز هیچ کسب و کاری از رقابت در امان نمانده است و کلینیک های دندانپزشکی و مطبهای دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. هر کلینیک دندانپزشکی می بایست با توجه به عناصر مختلف بازاریابی (Marketing) نسبت به تصاحب مشتری (Customer Acquisition) و حفظ مشتری (Customer Retention) اقدام کند. بدون تردید این دو اقدام مهم منجر به سودآوری در سازمان و رشد و توسعۀ کسب و کار خواهد بود، موضوعی که هدفِ هر کسب و کار تجاری از جمله کلینیک های دندانپزشکی می باشد.

مدیریت ارتباط با مشتریان CRM

CRM که مخفف عبارت Customer Relationship Management است به معنای مجموعه گام‏‌هایی است که به منظور ایجاد، توسعه، نگهداری و بهینه‌سازی روابط طولانی مدت و ارزشمند بین مشتریان و سازمان برداشته می‏‌شود. نکتۀ جائز اهمیت تفاوت بیمار Patient در کلینیک ها و Customer در سایر کسب و کارهاست که این تفاوت خلق روش دیگری با نام PRM به معنای Patient Management System را می کند.

مدیریت برند و برندینگ

کسب و کار پزشکان و دندانپزشکان شدیداً وابسته به برند شخصی است البته ممکن است که این وابستگی در تمام کسب و کارهای خدماتی احساس شود، اما این ارتباط در کسب و کار پزشکان و دندانپزشکان پررنگ تر است، از این روی آگاهی از دانش و مهارت برندسازی شخصی و برندینگ برای کلینیک می تواند بسیار اثربخش باشد و در موفقیت و فروش کلینیکها کمک شایانی کند.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی در کلینیکهای دندانپزشکی بسیار موثر است. بهره مندی صحیح از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام همچنین خلق برند آنلاین به گونه ای که کاربران به صورت روتین به وبسایت پزشک مراجعه کنند و مرجع اصلی دریافت اطلاعاتشان در حوزه تخصص پزشک، سایت وی باشد، از دیگر اهداف ما در حوزه دیجیتال مارکتینگ می باشد.

 

مطالب مرتبط:

درآمد میلیونی با راه اندازی کلینیک دندانپزشکی

3.0

نظر خود را بنویسید