خصوصیات یک مطب دندانپزشکی خوب و مجهز

دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالا و اهمیتی که دارد، نیازمند داشتن برخی ویژگی‎ها و نکات‎ منحصر به فرد می‏باشد. در واقع هر شخصیتی نمی تواند، در نقش دندانپزشک قرار بگیرد و مستلزم وجود برخی ویژگی‎ها و شرایط خاصی است. یکی از نکاتی که در تمام فضاهاي مطب دندانپزشکی بايد رعایت شود، وجود پوشش سراميک و قابل شست و شو می‏باشد. همچنین صندلي دندان‌پزشکي نيز بايد پوشش‌هاي پلاستيکي قابل شست‌وشو داشته باشد.

داشتن چهار بخش مجزا برای هر مطب دندانپزشکی ضرورت دارد که عبارتند از:

اتاق انتظار بیماران

از آنجا که بیماران در یک رده سنی قرار نمی گیرند، لذا قرار گرفتن رده‎های سنی در کنار هم مشکل زا‎ می‏باشد. سالمندان نمی‎توانند سر و صداهای خردسالان را تحمل کنند. از این ایجاد دو اتاق انتظار مجزا ضروری به نظر‎ می‏رسد. در اتاق انتظار کودکان قرار دادن عروسک، اسباب بازی نیز‎ می‏تواند آنها را سرگرم کند تا از سر و صدا کردن بپرهیزند.

 سرویس بهداشتی

یکی از اصلی‎ترین بخش‎های هر مطبی و از جمله مطب دندانپزشکی، قسمت سرویس بهداشتی‎ می‏باشد که تمامی امکانات رفاهی از قبیل دستمال توالت، مایع دستشویی، آینه و … باید در آن قرار داده شود. توصیه‎ می‏شود تا سرويس بهداشتي جداگانه‌اي براي کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شود.

 بخش پذیرش

مکانی که بیماران پذیرش‎ می‏شوند، باید مجزا از سایر قسمت‎های مطب باشد. قسمت پذيرش بايد به گونه ای باشد که در يک سمت مراجعان و در سمت ديگر کارکنان مطب قرار بگيرند و در عين حال مراجعه‌کنندگان بتوانند در حالت ايستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم‌توان جسمي) با کارکنان مطب صحبت کرده و فرم‌هاي لازم را پر کنند. همچنین براي منشي مطب که مسووليت پذيرش بيماران و بايگاني پرونده‌ها را بر عهده دارد نيز بايد فضاي مکان جداگانه ای در نظر گرفته شود.

 فضای درمانی

فضای درمانی شامل اتاق دندانپزشک، اتاق استريليزاسيون و لابراتوار‎ می‏باشد. در برخي از مطب‌هاي مدرن براي اينکه بيماران از شرايط استريليزه مطمئن شوند، يک اتاق استرليزه شيشه‌اي وسط کلينيک قرار‎ می‏دهند که تجهیزات دندانپزشکی در آن قرار‎ می‏گیرد. این امر موجب جلب اعتماد و اطمینان بیماران نسبت به نظم و رعایت بهداشت در مطب‎ می‏باشد.

تجهیزات مطب دندانپزشکی خوب

مطب دندانپزشکی باید از تمامی تجهیزات و امکانات روز دنیا برخودار باشد. این امکانات عبارتند از:

  • یونیت و صندلی، کمپرسور، آمالگاماتور، كاویترون (دستگاه جرم گیری دندان)، لایت كیور (نور سرد)
  • اینسترومنت‎ها شامل توربین، ایرموتور، میكرو موتور، پوآر، آب و هوا، هندپیس، آنگل و ایر اسكلر
  • استریلیزاتور، رادیولوژی (تك دندان)، ساكشن‎ها، موتور آویز، تابوره و …

 

مطالب مرتبط:

تعیین اهداف مالی مدت دار برای مطب دندانپزشکی
وظایف دستیار دندانپزشک در مطب دندانپزشکی
ویژگی های یک دستیار دندانپزشک خوب
اعتماد بیمار به دانپزشک کلید اصلی درمان موفق
ویژگی های یک دندانپزشک خوب

نظر خود را بنویسید