عوامل متعددی برای کمک و کاهش طرح شکایت بیماران از دندانپزشکان وجود دارند که میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- آگاهی دندانپزشک از قوانین پزشکی حاکم بر حرفه خود
۲- احترام به شأن و شخصیت بیمار
۳- آگاه کردن بیمار و اطرافیان او از عوارض احتمالی و حتی غیرقابل پیشبینی قبل از هرگونه اقدام درمانی
۴- در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی بیماران قبل از هرگونه اقدام درمانی
۵- برخورد مناسب و شایسته در مواقع بحران روحی بیمار و اطرافیان او به خصوص وقتی که نتیجه مطلوب حاصل نشده باشد.
۶- دخالت نکردن در سایر رشتههای غیرمرتبط با تخصص و مشاورهها و مراقبتهای لازم دندانپزشکی
۷- حفظ شأن و احترام سایر همکاران در نزد بیمار و اطرافیان وی
۸- انتخاب صحیح بیمار و تکمیل پرونده بالینی و شرح عمل و معاینه کامل و گرفتن شرح حال کامل
۹- مطالعه مستمر و داشتن آگاهیهای نوین دندانپزشکی و به روز
منبع: باشگاه دندانپزشکی ایرانیان
5.0